Zainteresowanym turniejem w taja postaram sie wyjasnic zasady gry. Poker tajski zostal przywieziony do Wroclawia przez brydzyste, ktory poznal ta gre podczas zawodow brydzowych w Tajlandii - stad pochodzenie nazwy gry. Gra sie cala talia (52 karty), hierarchia kolorow jest tak jak w brydzu, czyli najmlodszy kolor to trefl, potem karo kier i pik. Dwojki sa najstarsze czyli jest najwyzsza karta w talii. Na poczatku kazdego rozdania kazdy z graczy dostaje po 10 kart, pozstale nierozdane karty sa nieznane. Celem gry jest pozbycie sie wszystkich kart. Karty pozbywamy sie za pomoca wykladania ukladow pokerowych w postaci:
-pojedyncza karta,
-para,
-trojka,
-uklady pieciokartowe wedlug starszenstwa :strit, kolor, full, kareta - do karety gracz dolacza dowolna piata karte - oraz poker.
Nie ma ukladu czterokartowego.
Gracz zaczynajacy - w przypadku pierwszej partii zaczyna gracz, ktory ma (nie ma obowiazku wyjscia w ta karte), jezeli nikt jej nie ma to ten ktory ma itd, w pozostalych partiach zaczyna zawsze gracz, ktory wygral poprzednia partie.
Przebieg rozgrywki:
Gracz zaczynajacy wychodzi w 1,2,3 lub 5-ciokartowy uklad. Kolenosc zagran pozostalych graczy wedlug wskazowek zegara. Kazdy z nastepnych graczy moze przebic dobiegajacy do niego uklad tylko wyzszym ukladem z ta sama iloscia kart - nie ma obowizaku przebijania. Czyli na przyklad na musi polozyc co najmniej - nie moze na przyklad polozyc pary jak i , na pare co najmniej pare (przypominam ze piki sa najstarsze dlatego w tym wypadku gracz moze przebic swoja para piatek), na trojke wyzsza trojke, na uklad 5-ciokartowy wyzszy uklad 5-ciokartowy, w przypadku na przyklad dwoch kolorow o wyzszosci danego ukladu decyduje zawsze najwyzsza karta w ukladzie czyli kolor jest wyzszy od koloru gdyz jest wyzsza od .
W momencie gdy uklad jakiegos gracza nie zostanie przez nikogo przebity wowczas ten gracz ma prawo wyjscia decydujac o tym ilu kartowe uklady beda grane.
W momencie gdy ktoremus z graczy zostaje tylko 1 karta anonsuje on to pozostalym graczom mowiac "makao" (tak sie to przyjelo od poczatku). Wowczas gracz sieczacy bezposrednio przed tym graczem w przypadku gdy beda grane pojedyncze karty musi klasc swoja najwyzsza karte - oczywiscie moze wyjsc w pare 3-ke uklad 5-ciokartowy jezeli jego karta sie utrzyma, gracz siedzacy z 1 karta moze skonczyc tylko wowczas gdy beda grane pojedyncze karty. W momencie gdy ktos pozbedzie sie wszystkich kart konczy sie partia, wygrywajacy ostatnie rozdanie rozdaje i zaczyna w nastepnej partii.
Liczenie wynikow:
Kazda partia jest rozliczana kazdy do kazdego w zwiazku z tym nie trzeba wcale wygrac partii by miec z niej plusy. Przyklad: gralo 4-ech graczy ABCD A wygral, B 3 karty C 5 kart D 1 karta, rozliczenie partii:
gracz A +9 (3+5+1)
gracz B -3 (-3 do A +2 do C -2 do D)
gracz C -11 (-5 do A -2 do B -4 do D)
gracz D +5 (-1 do A +2 do B +4 do C).
W praktyce by nie liczyc dokladnych wynikow po kazdej partii sumuje sie caly czas karty graczom z ktorymi pozostali i "zeruje sie" wyniki co 5 partii. Przykladowo zagrano 5 partii:
gracz A B C D
3 0 6 4
4 6 6 5
7 8 11 5
14 17 11 8
14 21 12 11
Czyli gracz A w kolejnych 5-ciu partiach zostawal z nastepulaca iloscia kart: 3, 1, 3, 7, 0 (wygral 5-ta partie).
"zerowanie" wynikow: zerujemy do gracza ktory ma najmniejsza liczbe punktow(zostal do tej pory sumarycznie z najmniejsza iloscia kart) czyli dla naszego przykladu bedzie to gracz D, ktory po 5-ciu partiach zostal lacznie z 11 kartami, gracz zatem bedzie mial 0 a pozostalym graczom odpisujemy jego wynik czyli 11, po zerowaniu;
gracz A B C D
3 10 1 0
Gdyby w tym momencie zakonczyc cala gre wowczas znowu kazdy rozlicza sie do kazdego, czyli wyniki koncowe z danego przykladu bylyby: A +2
B -26 C +10 D +14 (zauwazmy ze plusy zawsze zgadzaja sie z minusami) W przypaku grania na play money zawodnicy ustalaja stawke od punktu dla koncowych rozliczen.
Dodatkowe bonusy:
- za wylozenie karety lub pokera pozostali gracze otrzymuja po karne 5 punktow
- jezeli ktoremus z graczy nie uda sie zejsc z zadnej karty, zostanie z 10-cioma na reku, wowczas dostaje kare 10 punktow (czyli tak jakby zostal z 20=stoma kartami, co w przeliczeniu kazdy do kazdego jest wysoka przegrana.Nie zdarza sie to zbyt czesto ale wystepuje).
Koncowe uwagi:
- nie ma strita 2AKQJ
- jest strit : A2345 jak i 23456, o wysokosci tych ukladow decyduje 5-tka (strit na piatce) w pierwszym przykladzie, 6-tka w drugim przykladzie (strit na szostce) - pomimo tego ze w nich jest 2-ka nie jest brana pod uwage przy wysokosci ukladu.
Gra jest dynamiczna, posiada wiele strategii, psychologii, taktyki. Wiekszosc graczy zaraza sie nia od razu.
To chyba wszystko odnosnie zasad, gdybym cos zapomnial lub bylyby jakies pytania odnosnie zasad prosze o wpisy w tym watku.
Pozdrawiam